AJATUD DETAILID: Arvukatest koopiatest eristab Burberry trentšmantleid kvaliteetne gabardiinist materjal, D-kujulise rõngaga vöö, õlandid, 10 nööpi ning vaid Burberryle omase tehnikaga tehtud krae. Foto: Burberry
Ilu ja mood
17. jaanuar 2015, 07:00

Burberry vihmamantel – ajatu luksus, mida saab ka allahindluselt

Mis on need moe kultusesemed, mida paljud ihaldavad, kuid vähesed endale lubada saavad? Sellest rubriigist loed moe ikooniliste esemete kohta, mis on omasuguste seas need kõige-kõige kuulsamad ja ihaldusväärsemad.

Kui üldiselt on moe kultusesemed allahindluste suhtes immuunsed, mis tähendab seda, et neile naljalt protsendimärki külge ei kleebita, siis Burberry trentšmantel on küll üks ihaldusväärsemaid, kuid sellegipoolest paisatakse see mõnel korral aastas allahindlusele.

Tõsi, kuna keskmiselt maksavad Burberry vihmamantlid umbes 1400–1500 eurot, siis jäävad need enamikule allahinnatunagi kättesaamatuks.

Hinna ajab aga kõrgeks ühelt poolt nimekas bränd, teisalt aga ka suur hulk töötunde, mis ühe mantli valmimiseks kulub. Sellest aga veidi hiljem.

Burberry ajalugu ulatub 1856. aastasse ning selle asutaja oli Thomas Burberry. Kuulsaks sai Burberry aga alles 1879. aastal, kui Thomas Burberry leiutas gabardiini nime kandva materjali. See oli mugav, ent vastupidav, tihedalt kootud, vettpidav kangas, mis oli mõeldud mantlite tegemiseks. Gabardiini edu oli tohutu ning tellimusi tuli uksest ja aknast. Neist suurima esitas Briti armee, tänu kellele kuulus trentšmantel sündiski. Trentšmantlit ei hakatud siiski päris algusest peale tegema, vaid see sündis, kui Burberry täiendas juba 13 aastat varem ohvitseridele tehtud mantlit, lisades sellele õlandid, D-kujulise rõnga ja palju muud trentšmantlile iseloomulikku.

Kui sõdurid sõjast naasid, kandsid nad mantleid edasi tsiviilisikutena ning need muutusid järjest populaarsemaks.

Trentšmantel on läbi aastate säilitanud oma esialgse välimuse. Uudsema disainiga mantlid tõi Burberry avalikkuse ette sugugi mitte kaua aega tagasi, kuid disainilahenduste kõrval saadab müügiedu siiski enim just klassikalist trentšmantlit.

Traditsiooniliselt on Burberry vihmamantlil kahes reas 10 nööpi, õlandid, vöö, millel on neli rida sirgeid pisteid ning mille küljes ripub D-kujuline rõngas (rõngas viitab mantli ajaloolisele päritolule. Sõdurid kandsid selle küljes lahinguvarustust), seljal olev tormikaitse ja Burberry kultusliku ruudumustriga vooder.

Mantli valmimine on väga keerukas ja aeganõudev ning moemaja andmetel tuleb selleks teha lausa üle 100 individuaalse protsessi. Neist aeganõudvam ja keerukaim pidavat olema krae tegemine. Väidetavalt õpitakse seda vaid Burberryle omast tehnikat lausa terve aasta. Nimelt on sellel 180 tihedat pistet, mis peavad moodustama piki kraed ideaalse kaare.

Trentšmantleid on saadaval kolmes värvitoonis – meekarva, hallikas, must – ja kolmes eri mudelina – The Sandringham, The Kensington ja The Westminster. Neist esimene on tuntud kui niinimetatud slim fit, ehk täpselt keha järgiv lõige ning iga järgmine järjest avaram.

Kuigi esialgu seostati trentšmantlit eelkõige sõjategevusega, siis ajapikku on sellest saanud intelligentsi ja väljapeetuse sünonüüm ning üks ihaldusväärsemaid moeesemeid. Populaarsuse kasvule on kindlasti kaasa aidanud ka Hollywoodi filmitähed, alates Audrey Hepburnist ja lõpetades Sarah Jessica Parkeriga, tänu kellele on mantel juba aastakümneid pidevalt moepildis püsinud.

Ühtlasi on trentšmantel üks enim kopeeritud moeesemeid, mis tähendab seda, et kiirmoe­brändide poodidest võib aeg-ajalt leida trentšmantleid, mida originaalist suudab eristada vaid väga terav silm.