Pere ja lapsed

Sind vaevavad janu ja tursed? Äkki sa sööd liiga palju soola? 

Liis Ilves, 23. aprill 2020 11:00
Foto: HELIN LOIK

Eriolukorra eel varutud pakisuppide ja muude valmistoitude söömine aitab vältida poes käimist, mis on iseenesest ju hea. Samas võib seesugustesse toitudesse peitunud liigne sool tervisele omajagu kahju teha. Kuidas soola tarbimist kontrolli all hoida, selgitab toitumisekspert Tagli Pitsi.

Soolaga on nii ja naa. Ühest küljest saame sellest küll naatriumi, mis on eluks väga oluline mineraalaine, teisalt võib selle liigne tarvitamine kahjustada meie organismi.Pikaajaline naatriumi liigtarbimine aitab kaasa kõrgvererõhktõve väljakujunemisele. Kõrgvererõhuhaiguse tüsistusteks on südamepuudulikkus, südame isheemiatõbi, silmapõhjade muutused ning nägemise halvenemine. Samuti suureneb infarkti ja insuldi tekke risk. Liigne soolatarbimine aitab kaasa ka luude hõrenemisele, kahjustab mao limaskesta ja muudab selle vastuvõtlikuks mitmesugustele nakkustele, sealhulgas maohaavanditele.Liigset soolatarbimist peetakse ka neerukivide peamiseks põhjustajaks.

Ettevaatust, soolapomm!Päevane maksimaalne soolakogus võiks täiskasvanutel jääda alla kuue grammi. Ehk päevas võib tarvitada alla 2,4 grammi naatriumi. Seejuures peab arvestama, et saame naatriumi väga paljudest allikatest, ka sealt, kust seda oodata ei oskaks.Suurim oht varitseb meid loomulikult soolatopsis, aga ka töödeldud ja valmistoitudes. Näiteks paljud purgisupid sisaldavad saja grammi supipõhja kohta ligi grammi soola. Kui sööd ära 500 grammi suppi, siis arvestades ka supipõhja veega lahjendamist, oled ikkagi tarbinud ära 2−3 grammi soola, mis on juba pea pool päevasest maksimaalselt lubatud kogusest. Üllatavalt palju soola on muudeski töödeldud toitudes, näiteks leivas-saias, maisihelvestes, konservides, vorstides-sinkides, juustudes, pihvides, valmistoitudes, ketšupis, sojakastmes, puljongikuubikutes.Kui toit ei ole valmistatud kodus, on väga raske selle soolasisaldust kontrollida. Kodus vaaritades tasub aga püüda roogi maitsestada pigem kõikvõimalike ürtide ja soolavabade maitseainetega ning soola kasutada maitsestamiseks võimalikult vähe. Samuti võiks vältida ise roale ketšupi, sojakastme või muu soolarikka kraami lisamist.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee