1. Zara 39,95 €
Ilu ja mood
25. mai 2019, 11:00

Hunt lambanahas ehk Milliseid sõnumeid saadab lehviga pluusi kandev naine? (1)

Nunnud seotava lehviga pluusid pole sugugi nii süütud, kui näivad, vaid on läbi ajaloo kandnud tugevat sõnumit.

Lehviga pluus on üks naiste garderoobi ikoonilisemaid esemeid. Väärib märkimist, et tegu on ka ühe sellise rõivaga, mida naine on ilmselt enda teadmata tihti kandnud terve elu – väikese tüdrukuna pidulikel üritustel ja täiskasvanuna viisaka kontorirõivana. Samas ei räägita sellest pluusist sugugi palju ning kui see aeg-ajalt jälle trendirõivaste hulka ilmub, ei saa see just üleliia tähelepanu ning jääb teiste moeröögatuste seas sageli märkamatuks. Nüüd aga on lehviga pluus olnud juba aasta jututeemaks ning kuulunud kõige trendikamate naisterõivaste hulka.

Räägime kohe, kuidas see juhtus, kuid esmalt tuleks vaadelda lehviga pluusi algusaastaid.

Kui seotavaid lehve kanti kaela ümber juba 19. sajandil, siis lehviga pluusi lugu algab alles 20. sajandil, kui maailm tutvus terminiga pussy-bow blouse. Spekulatsioone, miks pluus just sellise nime sai, on palju. Üks neist viitab sellele, et ka kassidel oli tihti pael ümber kaela seotud, teine aga viitab hoopis naise intiimkehaosale, andes pluusile veel ka teatud seksistliku tähenduse. Kahjuks on neist just viimane tulnud kaasa ka tänapäeva. Muide, mõni kaubamärk on üritanud neid maha ärida ka kui sekretäripluuse, kuid selline mõneti mõnitav nimi pole neile siiski külge hakanud.

Kindlasti ei peaks nüüd arvama, et see ongi mingisugune ninnu-nännu riideese, mis viitab ainult pikasäärsetele kontoritibidele. Hoopis vastupidi. Ajalugu tunneb lehviga pluusi kui naisbossi univormi – ideaalset kombinatsiooni mehelikkusest ja naiselikkusest, mis ilmus 1970ndatel ja 1980ndatel naiste garderoobi, kui õrnem sugu hakkas kanda kinnitama juhtivatel ametikohtadel, mis senimaani olid kuulunud vaid meestele. Võib öelda, et lehvist sai nii-öelda naisülemuste lips, mida muidu kandsid sellistel ametikohtadel mehed. Kuna toona polnud mingeid eeskujusid, kuidas naisjuhid peaksid riietuma, siis saigi lehviga pluusist omamoodi naiselikkuse sümbol varem vaid meestele kuulunud maailmas.

Ilmselt just samal põhjusel sai 1980ndatel lehviga pluus omamoodi signatuuriks ka Briti esimese naispeaministri Margaret Thatcheri garderoobis. Thatcher, kes oli lehviga pluuside andunud fänn, rõhutas korduvalt, et tema meelest olid need ilusad ja pehmendasid muidu vägagi konservatiivset riietust.

Foto: Admedia, Inc

Suuremat rahvusvahelist tähelepanu sai lehviga pluus uuesti 2016. aastal, kui seda kandis USA praegune esileedi Melania Trump. Toona veel vaid rikka ärimehe kaasana tuntud Melania roosa Gucci pluus pani maailma kihama, kuna ta ilmus sellega avalikkuse ette kõigest mõni päev pärast seda, kui tuli välja helisalvestis, kus Donald Trump õigustab naiste ahistamist, rääkides, et kui oled kuulus, võid neid kas või suguelunditest krabada. Tulevase presidendiproua valik pani aga kogu maailma arutama, kas pluus sattus Melania selga juhuslikult või oli see mõeldud sõnumit edastama.

Melania Trump saabumas 2016. aasta USA presidendi debatile kandes lehviga pluusi, mis usututi oli sõnumiks, et ta ei toeta oma abikaasa seksistlikku suhtumist naistesse.  Foto: Vida Press

Kui vastust sellele küsimusele ei tule ilmselt kunagi, siis aasta tagasi sai lehviga pluusist selge sõnumiedastusvahend ja seda tänu rootslastele. Nimelt astus Rootsi Akadeemia alaline sekretär Sara Danius ametikohalt tagasi, kuna akadeemia ühte liiget süüdistati mitmes seksuaalkallaletungis ja ahistamises. Akadeemia soov, et Danius ameti maha paneb, tekitas aga Rootsi üldsuses suurt pahameelt ning lugematu hulk poliitikuid, avaliku elu tegelasi ja ka täiesti tavalisi inimesi, nii naisi kui ka mehi, hakkas Daniuse toetuseks kandma lehviga pluusi. Olgu öeldud, et rõivavalik polnud sugugi juhuslik – moelembene Danius on tuntud oma sellist tüüpi pluuside eelistamise poolest ning kandis seda ka päeval, kui ta ameti maha pani.

Rootsis toimuv ei jäänud ka mujal maailmas märkamata ning sotsiaalmeedia täitus piltidega inimestest, kes kõik kandsid lehviga pluuse, kasutades seejuures rootsikeelset teemaviidet #knytblus (tõlk. lehviga pluus) ja #knytblusförsara (lehviga pluus Sara toetuseks).

Selline liikumine kinnitas veelgi arusaama, et lehviga pluus sümboliseerib feminismi ning tugevat naist, mitte nõrka kiisukest nagu pluusi algusaastatel usuti. Kuna tugevad ja iseseivad naised ning feminism on praegu populaarsed, siis üritab ka moemaailm sellest omajagu kasu lõigata ning lehviga pluusid ja lehvidega kaunistatud riided on hetkel moe kuumim sõna. Seejuures moeekspertide sõnul on tegemist suurepärase riidega, sest seda võib kanda ükskõik kus, ükskõik millega, peaasi, et naine ennast seejuures tõelise bossina tunneks.

Kui sinagi tahad tunda end naisbossina:

1. Zara 39,95 €
2. H&M 24,99 €
3. Kairi Vilderson 59,99 € (Tallinna Kaubamaja)
4. Marella 147 €
5. Ted Baker 155 €