Foto: Jaan Kronberg
Blogid
26. märts 2019, 00:14

Kuidas Tallinn Riiale lennunduses alla jäi

1937. aastal oli Tallinna lennujaama kasutanud peaaegu 12 000 reisijat, kuid välismaised lennufirmad kord avasid liine ja siis jälle sulgesid. Riiast aga pääses 1940. aasta varakevadel juba neli korda päevas Stockholmi, teistest suundadest rääkimata.

Eesti valitsus oli reageerinud hilinenult, kui alles 1939. aasta veebruaris koos eraettevõtetega asutas lennuliinide aktsiaseltsi Ago, mis Saksamaalt tellitud Junkers 52/3m tüüpi lennukid oktoobris kätte sai.

Esimene välisreis oli täna 1940. aastal. Uus Eesti kirjutab: „Hommikul kell 10.30 sai kolmemootoriline reisilennuk paksult lumme tuisanud Ülemiste lennuväljalt nimetamisväärse vaevata tuule tiibade alla, et siis võtta kurss otse Stockholmi. Sinna kihutas lennuk 2 tunni ja 23 minutiga.“ Rootsi mindi pikemat teed – Prangli kohal ei lubanud Vene baasiväed lennata. 

Esimese välisreisiga läksid Stockholmi Ago juhatuse kolm liiget, kes seal tulevase lennuühenduse üle nõu pidasid. Regulaarlende alustati Stockholmi ülepäeviti alles 10. aprillist, nädal pärast Helsingi liini avamist koostöös Soome Aeroga. Riia kaudu Königsbergi lennati 7. maist.

Ago lennundusajalugu jäi lühikeseks. Firma natsionaliseeriti 1940. aasta septembris ja enne sõda viidi mõlemad Junkersid Nõukogude Liitu.