Foto: Cultura Creative (RF) / Alamy St
Kultuur
5. veebruar 2019, 19:29

Libedasõidu ABC naistele! (2)

 

Miinuskraade toov aastaaeg tähendab, et autojuhtidel, nii meestel kui ka naistel, tuleb mälu varasalvest välja kraamida võtted libedal teel toime tulemiseks. 

Teadlaste väitel on naistel paar eelist, mida meestel kohe varnast võtta ei ole: vastutustunne ja kerge aukartus tegevuste suhtes, mis pole igapäevased. Kasutagem neid siis ära ja sõitkem talvel nagu ässad! Siin on sulle nipid, kuidas keerulisteks teeoludeks valmistuda ja teel olles auto üle kontroll säilitada.

1. VÕTA APPI TARGAD ABILISED

Võta nutiseadmes lahti kaart aadressil Tarktee.ee, sisesta oma teekond punktist A punkti B ja vaata üle, millised teeolud sind ootavad. Tark Tee on maanteeameti nutikas kaart, kuhu peaaegu reaalajas lisatakse märked teetööde, libeduse, teehoolduse, ümbersõitude jms kohta. Aega selleks kulub umbes 5 minutit.

2. TEE AUTO SILMNÄGU PUHTAKS

Vaata alati auto enne sisseistumist üle. Tee ring ümber, kontrolli rehvide korrasolekut, puhasta kõik aknad ja tuled jääkirmest ning kui on sadanud lund, lükka see korralikult maha. Kui kasutad auto eelsoojendust või seisab su masin varju all või garaažis, kulub hommikustele «hügieenitoimingutele» vähem aega. Sõltuvalt olukorrast varu nendeks 5–10 minutit.

3. VAHETA KONTSAD MADALA TALLA VASTU

Vaheta kontsad mugavate õhema tallaga ja kontsata jalanõude vastu isegi siis, kui sul on automaatkast ja väga kiire. Lihtsalt hoia salongis autosõidujalanõusid. Sa ei kujuta ette, kui oluline võib olla kriitilises olukorras asjaolu, et kannad häid jalavarje. Nende vahetamiseks kulub umbes 40 sekundit.

4. SEA END KINDLALT ISTMESSE

Sea istme asend õigeks, pane käeulatusest kõik segajad, lükka vajadusel telefonis käima Waze’i või Google’i rakendus. Esimene näitab sarnaselt Targa Tee kaardiga ka takistusi teel. Üks pisiasi siiski veel: ava mantlihõlmad, kui sa mantlit seljast võtta ei taha, ja tõmba turvavöö korralikult üle õlanuki pingule. Libedal teel on oi kui hea tunda, et püsid kindlalt istmes. Kõige selle peale kulub vilunud juhil umbes 90 sekundit. Sõidame!

5. KOOLITA ENNAST

Kui tunned end ebakindlalt, kaalu võimalust võtta endale libedasõidukoolitus: veeta koos instruktoriga üks äge päev õpperajal. Eestis on avatud sellised rajad aasta ringi näiteks Pärnus ja Tallinnas Männikul. Kulutad mõnikümmend eurot, aga see-eest hakkavad pea ja käed-jalad õigel hetkel elu päästvalt koostööd tegema.

6. OSKA KESKENDUDA

Okei, sul on see koolitus tegemata ja juba täna on õues must jää, udu, pimedus ja muu õudus. Katki pole tegelikult midagi, saadki harjutada. Võta aega, löö autole hääled sisse, vali mõni turvaline plats või kõrvaltee ja saa oma autoga jälle sõbraks. Talvesõit, kui see on «käpas», pakub tegelikult äraütlemata suurt naudingut. Oluline on sõita nii, et jõud käib autost üle – rahulikult, mõtestatult, keskendunult. Ehkki olen enda arvates üsna hea autojuht, moodustab ühe osa sellest «headusest» harjumus lülitada autoga sõites välja isegi raadio, panna telefon ja muud asjad kindalaekasse ning kaugemale. Kui sõidan kellegagi koos, palun alati, et peaksime tõsisemad vestlused maha siis, kui auto enam ei liigu. Tahan keskenduda sõitmisele – see on turvalise kohalejõudmise nipp ka kõige raskemates oludes.

7. HINDA ENNAST ADEKVAATSELT

Kui väljas sajab tihedat lund, on antud musta jää hoiatus või valitseb mõni muu ekstreemne olukord, teen võimalusel kõik, et mitte autoga sõitma minna. Soovitan seda ka kõigile teistele. Alternatiivid? Rong sõidab iga ilmaga. Suured riigimaanteed tehakse tavaliselt esimesena korda, sestap on ilmselt okei liikuda ka linnadevahelise bussiga. Kui pole väga suur häda, saab tänapäeval ajada palju asju korda, ilma et peaks vastu tahtmist rooli ronima. Su kolleegid armastavad sind elusalt ja ühes tükis rohkem kui helge mälestusena.

8. OLE VÄLJUDES NÄHTAV

Jalgadele jäämise kõrval on talvel palju suurem mure nähtavus. Autost väljudes pead olema kaasliiklejatele näha. Kõige paremini aitab siin hädast välja (sõiduautos kohustuslik) helkurvest. Andke mulle napakuse auhind, aga … mul on ka käekotis alati kaasas üks pisikeseks kokku muserdatud erkkollane helkurvest, mille panen üsna tihti mantli peale ka siis, kui jalakäijana mööda teeserva liigun. Tahan olla kindel, et mind on märgatud, ja tahan olla elus. Vahet pole, kui tobe see välja näeb, oluline, et autojuht mind näeks.

9. SÄILITA ROOLIS OLLES RAHU

Okei, õues on libe ja nüüd istud, vest seljas ja hõlmad lahti, vöö kindlalt üle kõhu, veidi nõutult ja soovid õnnelikku lõppu. Peamine on säilitada jätkuvalt rahu ja sõita vastavalt oma võimetele.

Kui auto hakkab teelt välja vajuma, ära hakka roolis rapsima, vaid too häääääästi rahulikult sõiduk teele tagasi. Moodsamad autod saavad selle trikiga muide ise hakkama, vähem moodsad annavad aegsasti teada, et teeolud on küll jõledad, kuid see-eest õudsed, ja juht saab selle võrra veel ettevaatlikum olla.

Kui auto läheb kurvis otse, tee süda kõvaks ja tõsta korraks jalg gaasipedaalilt, keera rool soovitud suunas ja anna siis uuesti gaasi, et auto selles suunas ka liiguks. Kõik peab toimuma maru rahulikult ja kui asi on käpas, siis nii juhtubki.

Libedaga järsemalt pidurdades vajuta alati enne alla siduripedaal. Pidurdamine on salakaval värk, siin päästavad korralikud talverehvid, madalam kiirus ja rahulik meel.

Pikemalt saad talvesõiduvõtetest lugeda portaalist Accelerista.com, aga veel kindlam on teha endale üks lühikursus – libedust esineb Eestis keskmiselt kaheksal kuul aastas. Usu, adekvaatne ja rahulik naine roolis on imetore vaatepilt kõigi kaasliiklejate jaoks, -sõitjatest rääkimata. Mõnusat talve!