Foto: Graham Oliver
Mitmesugust
1. november 2017, 07:54

Mida teha, kui saabub kõige kurvem teade?

«Ema tahtis küll oma matustest rääkida, aga ma ei lasknud tal nii hullu juttu ajada» – sellist kurtmist on matusekorraldusteenust pakkuva Kristin OÜ juhatuse liige Katrin Nielsen kuulnud paraku liigagi sageli.

Ehkki matusebürood pakuvad täisteenust ja omastel on võimalik kogu korraldustöö enda õlult ära anda, on valikuid siiski palju lihtsam teha, kui tead, millist ärasaatmist oleks lahkunu ise soovinud. «Selle teema tabuks pidamine on nukker – pole ju elus midagi kindlamat kui surm,» nendib Katrin.

Transporti tellides vali ka büroo

Matusebüroo saab hakata tegutsema pärast seda, kui inimene on surnuks tunnistatud. «Lahkunu transport on esmane matusebüroo teenus. Kui surm saabub haiglas või hooldekodus, korraldavad üldjuhul transpordi lepingupartnerid. Kui surm saabub kodus, on võimalik teenuse pakkujat valida lähedastel,» selgitab matusekorraldaja. Ta soovitabki juba transporti tellides otsustada, millise büroo teenuseid kasutama hakatakse. «Olenemata lähedaste raskest hetkest tuleks võtta rahulikult see aeg, et matuseteenuste pakkujate seast valik teha. Vastavaid infomaterjale jagavad kiirabitöötajad, abiks on ka internet. Surnu ühest kohast teise üleandmise ja transpordiga kaasnevad kulud ning kindlasti on lähedastel mugavam ajada asju ühe kindla firmaga, mis aitab juba igas küsimuses kohe pärast kontakti loomist.»

Kui lahkunu on viidud surnukuuri, jääb lähedaste otsustada, kus ja kuidas ärasaatmine ning matus korraldada. Kogu korraldusliku külje eest hoolitseb juba teenusepakkuja. «Enamasti tellitakse matus täisteenusena: transport, surnu pesemine ja riietamine, tseremoonia koos kõne ja muusikaga, kõik kaubad, nagu puusärk, hauaplaat, lilleseaded,» loetleb Katrin. «Nii ongi kõige mõistlikum, sest sellega säästetakse aega ja matused kulgevad ladusamalt.»

Artikli täismahus lugemiseks:
Telli digiajakiri €/kuu
Oled juba lugeja? Logi sisse