Foto: PantherMedia / Scanpix
Toimetas Vidrik Võsoberg 14. oktoober 2016 15:26
Eesti vanarahva ütlusest "Sööge sibulat ja kala, siis teil tõuseb nagu tala" vähemalt pool vastab tõele. Itaalias tehtud uuringust selgub, et D-vitamiini – mida leidub palju just kalas – puudus organismis suurendab erektsioonihäirete riski. Uuringut vahendas Men's Health

Teadlased uurisid 143 meest, kel olid erineva tõsidusega erektsioonihäired. Leiti, et ligi pooltelt neist oli organismis D-vitamiini puudulikkus ja vaid ühel mehel viiest oli seda mikrotoitainet kehas optimaalsel tasemel.

Enamgi veel, tõsisemate erektsioonihäiretega meeste puhul oli D-vitamiini tase 24% madalam kui neil meestel, kel oli selle mure pehmem vorm.

Uuringu autori Alessandra Barassi andmetel võib ebapiisav D-vitamiini kogus ergutada selliste vabade radikaalide nagu superoksiidioonid, tootmist. Need tegelased vähendavad lämmastikoksiidi kogust, see on aga molekul, mis aitab su veresoontel normaalselt toimida.

Tulemus: nii on kõvem väljakutse, noh, kõvaks saada.

"Lämmastikoksiid laseb veresoontel lõdvestuda, mis suurendab vererõhku ja normaalsete tingimuste puhul põhjustab erektsiooni," selgitab uroloogiaspetsialist Larry Lipshultz.

Kui kannatad erektsioonihäirete käes, siis lase arstil kontrollida oma D taset. Uuring soovitab erektsioonihäirete ja madala D-vitamiini tasemega meestel saada tase optimaalse 30 ng/mL peale või kõrgemalegi.

Uuringu autori Barassi teatel uurib ta praegu seda, kas normaalse erektiilse toimimisega meeste puhul võiks D-vitamiini täiendamine töötada ka ennetava meetodina erektsioonihäirete ärahoidmiseks.

Tuleme aga tagasi Eesti vanarahva ütluse kohta sibula, kala ja erektsiooni teemal. Kui uskuda Wikipediat, siis on sibulas rohkelt C-vitamiini, lisaks erinevaid B-rühma vitamiine ja lisaks natuke E-d ja K-d. Eelmainitud uuringu teatel kõvaksmineku eest peamiselt vastutavast D-st aga pole sibulas justkui lõhnagi.

D-vitamiini saab teadupärast päikesest. Kuid kalas näib seda samuti ohtralt leiduvat: enim kalamaksaõlis, lõhes, heeringas, sardiinides ja lestas. Lisaks on head D-vitamiini allikad munad, või ja tursk.