Foto: Wavebreakmedia ltd
Naisteleht 27. mai 2016 11:48
Kas teadsid, et kõhuvaevusi ei tekita sugugi vaid taltsutamatu isu? Nende tekkimisele võivad kaasa aidata ka tasakaalust väljas toidusedel, kõikvõimalikud dieedid, kiirustamine, toidukordade vahelejätmine ja ebatervislikud eluviisid.

Kui kõhuvaevused hakkavad su elu segama, tasub kindlasti pöörduda arsti poole. Enamike seedehäirete taga on siiski vale toitumine. Seetõttu tasuks pöörata tähelepanu enda toidusedelile, et seal vajalike korrektuure teha. 

Konkreetsete seedehäiretega seotud elustiili- ja toitumisnipid:

1. Kõhukinnisus: ära söö liiga palju valku ja küllastunud rasvu sisaldavat toitu, eelista kiudaineterikast toitu ja probiootikume. Liigu rohkem ja joo piisavalt vett.

2. Puhitused: söö aeglaselt, kuid korraga mitte palju. Ära söö palju kaunvilju ega kapsast, ära joo palju koolat ega karastusjooke ning ära näri palju nätsu (eriti suhkruvaba).

3. Ärritunud soole sündroom ja funktsionaalsed seedehäired: söö kindlatel kellaaegadel. Väldi rasvu, eelkõige transrasvu. Et sool tühjeneks regulaarselt, tarbi mõõdukalt kiudaineid ja eelista probiootikume.

4. Düspepsia: ära pane vööd liiga kõvasti kinni ja ära heida kohe pärast söömist pikali. Piira rasvade ja piimatoodete (v.a jogurti) tarbimist. Väldi happelisi toite ja karastusjooke.

5. Refluks ja kõrvetised: söö korraga vähem, aga sageli ja aeglaselt. Väldi praetud toite, vürtse, piparmünti, happelisi puuvilju ja tomateid.

6. Laktoositalumatus: vali puuviljad ja jogurtid, mis sisaldavad probiootikume, eelkõige Streptococcus thermophilu'st ja Lactobacillus bulgaricu'st.