Ilu ja mood

Õnnitlused! Meeste alukad tähistavad 80. sünnipäeva! (4)

Eiris Teeveere, 20. detsember 2014 07:00
IGIHALJAD: 1960ndatel kandis Y-aluspükse filmis «Sons and Lovers» tuntud näitleja Trevor Howard (järgmisel pildil). Praegu poseerib neis H&Mi kampaanias David Beckham (pildil). Oma aja aluspükste saadikuteks võib pidada mõlemat. Foto: AOP
Kuigi võrreldes naistepesuga, on meeste aluspüksid alles poisikesed, võib 80. sünnipäeva pidada siiski väärikasse ikka jõudmiseks. See aga ei tähenda, et nad kuidagipidi pidurit tõmbaksid – hoopis vastupidi. Alukad lähevad iga aastaga järjest edevamaks – umbes nii nagu mehed isegi.

Nüüd küsivad kindlasti paljud: "Alles 80. sünnipäev? Mis siis enne neid oli? Kas mehed käisid siis palja tagumikuga ringi?"

Taskuke muutis meeste elu lihtsamaks

Kui minna aga täiesti aegade algusesse, siis tegelikult teeb meestepesu (kui siis seda nii nimetada sai) naistepesule vanuse poolest pika puuga ära. Nimelt ulatub meeste alukate lugu lausa 7000 aasta tagusesse aega. Toona kandsid eelajaloolised mehed oma "varustuse" katmiseks ja kaitsmiseks selle ümber nahka. Selline stiil püsis mitu aastatuhandet. Keskajal hakkasid aga mehed jalas kandma hoopis linasest riidest laiu pükse, mis tuli ümber puusa ja säärte nöörida, et need üleval püsiksid. Kuigi nöörimine oli küllaltki ebamugav, olid mehed pükstega väga rahul, sest need hoidsid niuded võõraste pilkude eest peidus ning kui palav hakkas, sai rahulikult püksid jalast võtta ja nii-öelda aluspükste väel ringi liikuda, ilma midagi üleliigset lehvitamata.

Siiski, et meeste elu lihtsamaks teha, lisandus pükste etteotsa hiljem väike tasku, mis käis lahti paelte või nööpidega. Nii said mehed pissil käia, ilma et oleksid pidanud püksid keha ümbert lahti nöörima. Selline lahendus oli populaarne kuni 16. sajandi lõpuni.

Asjad hakkasid tänapäevasemaks muutuma alles 1925. aastal, kui poksimisvarustust müüva ettevõtte Everlast asutaja Jocob Golomb tõi turule niinimetatud bokserid. Tõsi, need polnud meeste seas kuigi menukad, sest ei pakkunud nõutud toestust.

Meeste aluspesu sahtlid muutusid aga igaveseks 1934. aastal, kui Wisconsinis tegutsenud sukakompanii Coopers, Inc. juht ja disainer Arthur Kneibler sai postkaardi Prantsuse Rivieral puhanud sõbralt.

Y-aluspüksid muutsid maailma

Postkaardil seisis ujumistrikood meenutavas asjas mees, millest Kneiberil tuli idee muuta trikoo aluspesuks. Pärast mõningast eksperimenteerimist tutvustati maailmale pükse nimega Jockey (eesti keeles džoki). Oma nime said nad eriti tugeva toestuse järgi, mida toona kandsid vaid atleedid. Need oli sääreosata aluspüksid, mille eesosa kattis Y-kujuline püksikinnis.

Uutmoodi aluspükste edu oli meeletu. Kui Kneiber viis 1935. aastal esimest korda aluspüksid müügile Chicagos Marshall Fields’i kaubamajja, müüdi kõik 600 paari aluspükse läbi juba esimese päeva lõpuks. Kusjuures väljas olevat olnud tõeline koerailm. Kolm kuud hiljem oli Kneiber müünud aluspükse juba 30 000 tükki.

Y-aluspükste hiilgeajad lõppesid 1960ndatel, kui neid ei peetud enam piisavalt seksikaks ning seostati eelkõige vanemate meestega.

1980ndatel tõi aga Calvin Klein turule uuendatud variandi Y-aluspükstest. Pükstel oli senisest madalam värvel ja venivam materjal. Koos nendega tegi moemaja ühtlasi võimsa reklaamikampaania, kus reklaamplakatid, millel poseeris trimmis meesmodell Tim Hintnaus vaid valgetes aluspükstes. Sellega võitsid klassikalised aluspüksid uuesti meeste südamed ning hoiavad neid soojana veel praegugi.

Kindlasti mängib aga nende endises populaarsuses omajagu rolli asjaolu, et ikka ja jälle tehakse mõni pesukampaania, kus klassikalised meestelemmikud on endale jalga pannud David Beckham või mõni muu temasarnane meesstaar. See aga on kõigile teada, et peale naiste meeldib Beckham tegelikult ka meestele ja kui vähegi temaga sarnane saab olla, võtavad mehepojad võimalusest reeglina kinni. Seega, kuniks jätkub trimmis meesstaare, kes aluspükse kannavad, pole karta, et need moepildist kuhugi kaoksid.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee