VAIDLEB VASTU: «Kiirmoega seostatakse tavaliselt halba kvaliteeti ja teiste kopeerimist. Me ei kopeeri kedagi ega paiska asju poodi paari kuuga, nagu arvatakse,» kinnitab Margareta van den Bosch.
Eiris Teeveere 14. september 2013 00:00
Margareta van den Bosch on olnud 20 aastat H&Mi peadisainer. Täna on ta keti loovjuht ja tegeleb palju kõneainet pakkuvate disainerite koostöödega, millest rääkimine paneb tal silma ikka ja jälle särama.

Margareta kannab üleni tumesinist kostüümi, mida ehib elegantselt kaela ümber seotud sall. Randmel ilutseb H&Mi ja Prantsuse moemaja Marniga koostöös valminud kollektsioonist pärit valge käevõru. Just paar korda aastas poelettidele jõudvad eksklusiivsed kollektsioonid on need, millega 71aastane naine praegusel ajal enim tegeleb.

Margareta on firmaga olnud seotud mitu kümnendit. 1987. aastal sai temast kiirmoeketi peadisainer, alates 2008. aastast on ta brändi loovjuht. 71aastase daami silmad löövad särama, kui ta näitab sügis-talvises kollektsioonis oma lemmikuid. «Ma armastan neid nahast saapaid, ja neid nahast šortse ja see kunstkarusnahast jakk on tõeliselt ilus. Ja see muster nendel pükstel,» läheb ta järjest rohkem hoogu Rocca al Mare poes ringi jalutades.

Täna avatud 2500 ruutmeetril paiknevas poes on müügil ka kollektsioon, mida H&M näitas möödunud aastal Pariisi moenädalal. See oli esimene kord, kui mõni kiirmoekett korraldas keset moenädalat nii-öelda päris moešõu, kus kutsutute nimekiri oli pea sama peen kui Chaneli oma. Klippe šõust saab näha ka poe sissepääsu juurde paigutatud ekraanidelt. «See oli tõeliselt ilus šõu. Kogu kollektsioonil on poiss-tüdruku hing, veidi dramaatiline hoiak,» tutvustab ta H&Mi kollektsiooni Trend. Sellesse kuuluvad riided on teiste kollektsioonide omast veidi kallimad, kuid tänu erinevatele moeblogijatele kaovad mujal maailmas riiulitelt kui soojad saiad.

Kui H&M on tuntud kui maailma suurim kiirmoekett, siis Margareta kiirmoe terminit ei tunnista. «Kiirmoega seostatakse tavaliselt halba kvaliteeti ja teiste kopeerimist. Loomulikult suured disainimajad inspireerivad meid, kuid me ei kopeeri kedagi. Meil on oma disainerid, kes töötavad järgmise hooajaga juba aasta enne esemete poodi jõudmist. Me ei paiska asju poodi paari kuuga, nagu arvatakse. Meie seda ei tee, seda teevad teised,» naerab ta.

Moeketi fenomeniks peab loovjuht laia valikut väga erinevatele inimestele. Ta räägib, et teab isegi üht 88aastast naist, kes leidis nende poest endale sobiliku kleidi. «Nad võivad küll rohkem abi vajada, aga sellegipoolest võivad igas vanuses inimesed siit midagi leida.»

Viimastel aastatel on 1947. aastal Rootsis asutatud kiirmoekett suutnud poodi meelitada ka varem sellest kaarega mööda käinud kunded. Järgmine kord juhtub see ilmselt novembris, kui müügile paisatakse H&Mi ja Prantsuse moemaja Isabel Maranti koostöös valminud kollektsioon.

«See näeb tõeliselt hea välja. Me sundisime teda tegema ka meesteriideid, mida ta tavaliselt ei tee,» muigab Margareta.

Aga mida siis ikkagi tasuks osta? «Ma ei teagi. Eks see sõltub ju sellest, mis sul juba olemas on. Kui üks asi, siis jakk või hoopis mantel,» annab ta ostusoovituse.

Mida kanda: varasügisene inspiratsioon moepealinnadest

Sügisesed moenädalad on täies hoos ning tänavafotograafidel kõvasti tegemist, et kõik moeinimesed pildile jäädvustada. Kuna praegune aastaaeg on riietumise mõttes päris keeruline – ei taha ju kanda enam suveriideid, aga sügisjopede-saabastega hakkab palav –, on põhjust võtta šnitti moepealinnade fashionista’delt. Järgnevatel nädalatel leiadki siit ideid, mida varasügisesel ajal selga panna.