Hoolitse enda naha eest igas vanuses

Foto: Edward Cisneros/Unsplash
Toimetas Katariina Loog 19. oktoober 2021 10:30

Menopaus on iga naise elus loomulik etapp, mis saabub naise ellu enamasti 50- aastaselt. Menopausiga kaasnevad erinevad hormonaalsed muutused mõjutavad muuhulgas ka näonahka, mistõttu tuleks üle vaadata oma näohooldusrutiin. Dermatoloog dr. Kairi Nurm jagab soovitusi, kuidas sel eluperioodil oma näonaha eest hoolitseda. 

„Menopaus on loomulik periood naise elus, mis tähistab munasarjade tegevuse lõppemist ja sellega seotult menstruatsioonide lakkamist. Üldjuhul toimub see 50-ndate eluaastate alguses, kuid sellele eelneb niinimetatud ettevalmistav periood ehk perimenopaus, mis kestab aastaid ja mille käigus toimuvad muutused hormoonide tasemes ja seeläbi kogu kehas,“ selgitab dr. Nurm ja lisab, et just sellepärast ongi oluline üle vaadata oma igapäevased harjumused, ka nahahooldusrutiinis. 

Dr. Nurm toob välja, et kuna nahk on inimese suurim organ, siis mõjutavad erinevad hormonaalsed muutused seda eriti palju. Östrogeeni ehk naissuguhormoonide taseme languse tõttu kaotab nahk vett, mille tõttu muutub ta ka kuivemaks. Samuti aeglustub ka kollageeni tootmine, mis on oluline osa kauni naha loomisel. 

 „Uuringud näitavad, et perimenopausi ajal kaotab nahk viie aastaga umbes 30 protsenti oma kollageenist. Postmenopausi ajal on kadu aastas umbes kaks protsenti. Kuna nahk ei uuene enam nii kiiresti ning samal ajal toimub kiirem rakkude kadu, siis nahk õheneb, kaotab oma elastsuse, tekivad kortsud,“ kirjeldab dermatoloog nahas toimuvaid muutuseid. 

Kasuta näohooldusrutiinis rikkalikku niisutajat

Pärast 50. eluaastat tõuseb naha pH tase, mis nõrgendab meie naha kaitserakkude ja hea mikrofloora tööd. Sellest tingituna on nahk tundlikum ja vastuvõtlikum erinevatele põletikele ja löövetele. Seega on oluline naha niiskusbarjääri aidata, kasutades rikkaliku niisutajat, mis sisaldab näiteks hüaluroonhapet või glütseriini.

Naha menopausaalsete ja ealiste muutuste pidurdamiseks on soovitatav kasutada tooteid, mis soodustavad kollageeni ja glükoosaminoglükaanide sünteesi, muutes naha elastsemaks ja niisutatuks. Kord nädalas võiks nahka koorida toodetega, mis sisaldavad AHA, BHA, salitsüülhapet või ensüüme. Koorimine on vajalik, et parandada toodete nahka imendumise võimet. Naha puhastamisel tuleks kasutada leebeid tooteid, vältides pikaajalisi veeprotseduure ja liigselt lõhnastatud ning antibakteriaalsete seepide kasutamist, et mitte eemaldada naturaalset lipiidikihti ja selle tagajärjel nahka ärritada. 

Kaitse nahka väliste ärritajate eest

Oma igapäevasest nahahooldusest ei tohiks kindlasti välja jätta päikesekaitsekreeme, mis kaitsevad nahka päikesevalguse kahjulike mõjude eest nagu naha fotovananemine, elastsuse kadu ja kortsude teke. Päikesekaitsekreeme peaks kasutama igal aastaajal ja ka siis, kui päike näiliselt ei paista. 

Aastatega suureneb risk haigestuda ka nahavähki, mistõttu on soovitatav aeg-ajalt käia nahaarsti vastuvõtul. Lisaks on oluline end ise kontrollida ning jälgida nahal toimuvaid muutuseid.

Vaata üle oma toitumine ja eluviis

Aktiivne eluviis ja tervislik toitumine aitavad samuti leevendada menopausiga kaasnevaid vaevusi. Suuremat tähelepanu peaks pöörama ka sellele, et organismis oleksid erinevate vitamiinide ja mineraalide tasemed korras.

Kõigil üleminekuikka jõudnud naistel on soovitatav kasutada toidulisandina D-vitamiini, et toetada naha parandusmehhanismi ja antimikroobse süsteemi aktiviseerimist. Igapäevamenüü võiks sisaldada tervislikke oomega-3 rasvhappeid, mida saab pähklitest, linaseemneõlist, sardiinidest ja lõhest. Lisaks tuleks piirata soola ja suhkru tarbimist, võimalusel vältida töödeldud toitu ning tarbida igapäevaselt piisavalt vedelikku.