Võitja teada: Liis Kalda ökokübarad saavad võõrsile lennuks hoogu juurde
Disainiteaduskonna magistrantidele suunatud ekspordiprogrammi kureeris EKA külalislektor, pikaajalise ekspordikogemusega ärimentor Sissi Silván, kes on varasemalt kaasa aidanud mitmete Skandinaavia brändide rahvusvahelisele edule.
EKAs südameasjaks võetud teemale ehk eesti disaini piiriülesele edule soovis tulla kaasamõtlejaks Viru Keskus, sest nägi samas teemas olulist võimalust tiigrihüppeks. Mida varem disainerid vastavaid teadmisi omandavad, seda hoogsamalt saab ka siinse disainiskeene arengule kaasa aidata.
"Viru Keskus kui armastatuim moekeskus seisab jätkuvalt Eesti moedisaini jätkusuutlikkuse ja ekspordivõimekuse kasvatamise eest ning soovime head eesti disaini esitleda laiemale publikule. Seetõttu oli asjade loomulik käik teha koostööd EKA disainiteaduskonnaga tudengitele rahvusvahelist kogemust ja teadmisi toova õppekava toetamiseks. Nüüd on heameel näha protsessi tulemust - säravamad ja tugevama ekspordipotentsiaaliga brändid võtavad koha sisse 18.–21. veebruarini ka Viru Keskuse aatriumis," kommenteerib kaubanduskeskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru.
Tänu rahvusvahelisele mentorlusele said tudengid ekspordiprogrammis nautida külalislektorite nagu byPias brändi asutaja ja omaniku ning Soome Aasta Ettevõtja 2020 Pia Erlundi, Hálo From North kaubamärgi asutaja Marta Valtovirta, Soome Tekstiili- ja Moeassotsiatsiooni esinaise Anne Ruokamo jpt loenguid. Lisaks koguti teadmisi ja kontakte Kopenhaagenist, kus kohtuti sealse legendaarse aksessuaaribrändi Decadent Copenhageni asutajatega ning vaadati sisse Fääri saartelt opereeriva kudumibrändi Gudrun&Gudrun tegemistesse.
Sügise hakul alguse saanud koostöö, koolitused ja õppereisid kulmineerusid 11. detsembril 2020 tudengite pitch'idega rahvusvahelisele komisjonile, kes andis tagasisidet nii projektide loomingulisusele, jätkusuutlikkusele kui ka tööde ekspordipotentsiaalile.
Tunnustuse said neli eriilmelist disainerit
Esile tõsteti nelja disainerit – Liis Kaldat, Liis Kipparit brändiga BANKET, Kirke Talu ja Anna Viiki projektiga Pattern Lab, kes kõik saavad Viru Keskuse pinnale oma pop-up ala.
Liis Kalda tegeleb peakatete vormimisega. Kübarakunstniku mängulised siluetid, mis on inspireeritud arhitektuuris nähtud ornamentidest, muudab eriliseks tema oskus lisaks uuele materjalile leida leidlikult üles tõelisi näguripäevi näinud teise ringi peakatted ja voolida neist välja justkui uhiuued kübarad. Teadmised materjalist ja oskus leida üles kvaliteet lubavad neid pre-loved esemeid autoril korduvalt ümber vormida, tehes ka klientidest seeläbi palju jätkusuutlikuma maailmavaatega ja teadlikumad tarbijad. Liis Kalda kommenteeris oma kogemust järgmiselt: "Programmi käigus sai palju selgemaks, kuidas oma brändi positsioneerida ja kuidas neid tööriistu, mis meile jagati, lõpuks ka oma brändi laienemise tarbeks ka ellu viia. Ja seda mitte ainult Eestis, vaid mitmetel välisturgudel."
Liis Kippar – BANKET heidab poeetilise pilgu aksessuaariloomesse. Liisi loodud kottide kollektsiooni egiidiks kujunes juhtlause mystery in the ordinary, mis võtab ideaalselt kokku tema filosoofia. Idee seisneb lihtsate vormide disainimises, mille detailide leidlikkus ja samas nähtamatus avab justkui uue maailma. Disainerile on väga oluline tema loome praktilisus, meisterlik toestus ning ajatus, mis tagaksid esemetele pika eluea.
Kirke Talu kaubamärk on kõige laiapõhjalisem ja hõlmab nii rõivaid kui ka aksessuaare. Autori looming on avangardne, mis kaetud kerge musta maagia puudutusega. Monokroomsed ja pigem tumedates toonides kollektsioonid paeluvad oma vormikülluse ja ootamatute tekstuuridega, millesse on hulgaliselt kombineeritud jääkmaterjale või teise ringi materjale. Kirke varasem aksessuaaridisaineri taust võimaldab tal oma töösse komponeerida vormitud naha tehnikaid, muutes paljud esemed unikaalseteks ainueksemplarideks.
Anna Viik – Pattern Lab. Anna pakub n-ö täiemõõdulist lahendust koduseks õmbluseks, st et lisaks lõikele saad tema käest kaasa ka kogu vajaliku kanga ja juhendi, kuidas ese kokku õmmelda. Annal on neli aastat kogemust õmblemise töötubade korraldamisega. Kaks olulisemat viga, mida ta alustajatel näeb, on õigete kangaste valimine õigele lõikele ning õmbluste ja protsesside järjekord.
Ta ütleb, et tegu on justkui IKEA lihtsusega rõivamaastikul, kus kõik on puust ja punaseks ette tehtud ning vajalikud varuosad ühes. Rõivastele lisab iseloomu muster või kujund, mille arendusele on käe külge pannud nii Kaido Ole, Kristel Laurits kui ka Urmas Viik. Dekoratiivsete mustrielementide tarvis on Anna kogunud kokku kangarullide lõppe või muid kvaliteetseid jääkmaterjale, mille tööstus kahjuks koguste vähesuse tõttu kõrvale heidab.
Kommentaarid (0)