Eneseareng

Psühhoterapeut annab nõu: mida teha, et end iga päev hästi tunda 

Psühhoterapeut Kristina Tamm, 7. jaanuar 2021 19:00
Foto: Vedrana2701 / Alamy Stock Photo
Kui elus on midagi, mis sind häirib või tundub rusuvalt raske, võta endale aega ja mõtle läbi, kuidas sul parem hakkaks. Otsi seda, mis meeldib, tee seda, mis meelepärane. Ja alusta kohe!

1. Vaata üle oma päevaplaan. Vähenda teadlikult pingeid loovaid situatsioone ja tegele iga päev millegi meelepärasega. Kasvõi natuke. Kõik, mida teed, võiks olla kvaliteetne, mitte lihtsalt aja surnuks löömine. Mõtle läbi, mis sind laeb ja sinu tassi täidab. Leia kindlasti aega sulle naudingut pakkuvate hobide jaoks. Hobidega tegelemine aitab sul minna voogamise seisundisse, kus sa ei märka aja liikumist. See on ülim lõõgastus ja nauding.

3. Iga «ma ei saa» vaheta välja küsimusega «kuidas saab?». Siis kontrollid sina olukorda, mitte olukord sind. Tea, et saad alati midagi teha, kasvõi natuke. Ja kui sa ikka tõesti ei tea, mida peaksid tegema, siis mõtle sellele, mida soovitaksid sõbral selles olukorras teha.

4. Välju teadlikult ohvri rollist. Lõpeta mõtlemine, et vaene mina, kõik ümberringi teevad mulle liiga. Aktsepteeri, et ka teiste inimese vaadetel, käitumisel, suhtumisel on oma põhjus. Sina ei tea neid põhjuseid. Sa ei saa muuta teisi, isegi soov seda teha on liigselt energiat võttev. Ära raiska energiat teiste muutmisele, pööra tähelepanu sellele, kuidas endale rohkem heaolu luua ka siis, kui teised seda ei toeta. Sinu elu on sinu luua ja sinu valikuid täis.

5. Lõpeta alkoholi tarvitamine. Tõsi, kui seda on tarvitatud mõõdukalt ja harva, aitab see lõõgastuda. Kuid alkoholil on ka omadus võtta pidurid maha meie mõtlemises ja tuua üles meie sügavamad hirmud. See ei ole lahendus. Lahendus on suunata oma mõtlemist teadlikult. Sea fookus headele mõtetele, nii ei suru raskused sind alla. Mõtle sellele, mis sulle tõeliselt meeldib, mida tahaksid hetkel teha ja kus tahaksid olla. Mõtle ka sellele, millisena tahad olukorda ja enda ümbrust tegelikult näha. Mediteeri, visualiseeri.

6. Naera. Laginal. Alusta hommikut naljade lugemisega, sellega lood juba esimeste hetkedega kehasse heaolutunde. Jaga nalju ka teistega, nii aitad ka neil vaimset heaolu hoida. Või vaata komöödiafilme. Mine naeruteraapiasse. Leia alati võimalusi, mis aitavad sul naerda.

7. Otsi võimalusi arenguks. Leia mõni koolitus või uus asi, mis selgeks õppida. Tänapäeval ei pea uute teadmiste ja oskuste omandamiseks kodustki väljuma. Areng on inimese loomulik vajadus ja hoiab aju aktiivsena. See loob ka rahulolu, rõõmu ja tõstab enesehinnangut.

8. Loo endale eesmärgid. Eesmärkide suunas liikumine hoiab sind tegevuses ja suunab mõtteid. Muuda suured eesmärgid väikesteks osadeks. Kui millegi tegemine tundub sulle raske ja koormav, pööra tähelepanu sellele, mis väikestest osadest see koosneb, ja hakka peale sammhaaval.

9. Kui tahad muretseda, võta selleks endale kindel aeg. Ära tee seda pikalt, piisab näiteks kümnest minutist päevas. Ja siis muretse täiega. Kui aeg saab läbi, luba endale, et ei lase enne järgmist muretsemise aega kurbadel mõtetel enda üle võimust võtta. Vahepeal ei juhtu su muredega mitte midagi, need jõuavad su ära oodata. Kui muremõtted tulevad muul ajal peale, pane need kõrvale ja ütle endale, et muretsed muretsemise ajal.

10. Luba endale olla nõrk. Kui tunned, et miski sind rõhub, leia võimalus see endast välja saada. On okei öelda, et ma vajan abi, et toime tulla iseenda tunnetega. On okei öelda, et tunned üksindust ja vajad seltskonda. Inimesed on loodud karjaloomaks, me tahame teistega koos olla. Julge oma vajadusest teistele teada anda. Selleks on hea rääkida sõbraga, helistada eluliinile või külastada nõustajat.

Jäta meelde kiireimad lahendused

Peata oma halvad mõtted, mõtle headele asjadele. Mine massaaži. Jaluta väljas. Tee sporti. Tantsi üksi kodus. Mediteeri. Kuula rahustavat muusikat. Puhka/pikuta. Maga hästi. Tee meeldivaid tegevusi. Õpi midagi uut.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee