Lugu ilmus veebruaris ajakirjas Tiiu
Ajatu klassika: ülepõlvesaapad vaheldumisi troonil ja põrmus
Teatrites mängisid naised aeg-ajalt mehi põlvpükstes, mille juurde kuulusid sellised kõrged saapad. Kuna sel ajal kandsid sääraseid ka Londoni prostituudid, ei õnnestunud ülepõlvesaabastel terve sajand moepilti murda.
Alles 1960ndatel hakkasid ülepõlvesaapad populaarsust koguma. 1963. aastal lisasid Prantsuse moekunstnikud Yves Saint Laurent (1936–2008) ja Roger Vivier (1907–1998) need enda ühiskollektsiooni. Ka hiljem jätkasid nad koostööd, lisades reieni ulatuvatele saabastele luksusdetaile, näiteks krokodillinahka. Vivier’ disainerikäe all muutus saapalõige nii kitsaks, et neid hakati kutsuma sukksaabasteks.
Ka teised disainerid hakkasid ülepõlvesaapaid tuunima. USA moeloojad, abikaasad Beth (1914–2006) ja Herbert Levine (1916–1991) tulid välja venivast vinüülist saabastega, mis said kiiresti popiks.
Vahepeal soiku jäänud ülepõlvesaapad said taas moeröögatuseks 1980ndatel, kui neid hakkas kandma Madonna oma muusikavideotes ja esinemistel. Saabaste kuvandile lisas seksikust 1990. aasta film „Kaunis naine“ (“Pretty Woman“).
Ehkki moekollektsioonides on ülepõlvesaapaid näidatud ka kogu vahepealse aja, ei suutnud need paar aastakümmet üldsuse heakskiitu pälvida. Tuule on need taas tiibadesse saanud alles viimastel aastatel tänu kuulsustele, nagu lauljad Beyoncé (38) ja Rihanna (31) ning modellid Gigi Hadid (24) ja Kendall Jenner (24), kes armastavad koos põlvpükstega ülipikki saapaid kanda.
Kommentaarid (0)